Hoe je een meesterlijke Over Mij pagina schrijft
Kim Runhaar
Kim Runhaar

Webdesigner, Tekstschrijver, Online Marketeer

Hoe je een meesterlijke ‘Over Mij’ pagina schrijft

Hi ondernemer. Zullen we het over iets heel belangrijks hebben? Iets waarmee je letterlijk klanten kunt binnenhalen? Je verwacht het waarschijnlijk niet maar het is de ‘Over mij’ pagina op jouw website!

Het is vaak de meest gelezen en meest populaire pagina op jouw website. 

Echt? Yep! 

Het is de plek waar nieuwe lezers naartoe getrokken worden. Niet alleen willen ze meer weten over jou, maar ze willen overtuigd worden waarom ze nog wat langer moeten blijven hangen op jouw website. Ze willen weten wat ze aan jou hebben.

Het creëren van een top notch ‘Over Mij’ pagina vraagt om meer dan een bio over jezelf en een iPhone selfie. Sterker nog, er zijn meerdere stappen die jij zou moeten nemen om te zorgen dat je het meest uit deze super belangrijke pagina haalt. Ik loop er stap voor stap doorheen met je. Want ook ik weet dat schrijven over jezelf mega lastig is. Deze blog gaat het gevreesde schrijfproces een stuk makkelijker voor je maken. 

Dus, let’s go!

 

1. Welke waarde bied jij jouw lezers?

Dit is echt ZO belangrijk. Daarom begin ik hier ook mee. Jouw ‘Over Mij’ pagina zou helemaal moeten gaan over de waarde die jij aan de lezer kunt geven. Natuurlijk willen mensen weten wie je bent (daar kom ik zo op terug), maar als eerste willen ze weten hoe jij hen kunt helpen. Ze willen testen of jij en jouw bedrijf hun probleem gaat oplossen. Of jij hun tijd waard bent. En vaak kiezen ze de ‘Over Mij’ pagina uit om dit bepalen. 

Dus, voordat je begint te schrijven, ga na hoe jij klanten helpt en voor wie jouw producten of diensten bedoeld zijn.

 

2. Voor wie ben jij er?

Op mijn ‘Over mij’ pagina zie je al in het eerste stukje tekst staan dat ik mijn bedrijf heb opgericht om ambitieuze vrouwelijke ondernemers te helpen.

Dat is geen toeval. Waarom niet? 

Omdat ik wil dat de juiste websitebezoekers zich herkennen en het gevoel hebben dat ze op de juiste plek zijn. Ik wil dat ze het gevoel hebben dat mijn website gemaakt is voor HEN. Daarom kan ik alleen maar aanbevelen om duidelijk te omschrijven voor wie jij er bent. Het is lastig en een beetje eng om te kiezen voor een specifieke doelgroep. 

Maar als jij niet aangeeft wie jij als klant wilt, dan weten die klanten niet dat ze bij jou moeten zijn. 

Durf dus een niche te creëren voor jezelf.

Het kan zijn dat je met jouw specifieke doelgroepomschrijving mensen afstoot. Lezers die zich niet herkennen in jouw doelgroep. En weet je, dat is OK! We willen niet iedereen als klant hebben. We willen onze droomklanten als klant hebben.

 

3. De bio van je bedrijf

OK, dus je hebt een stukje geschreven gericht op jouw droomklanten. En nu? Veel ondernemers gaan nu over zichzelf vertellen. Super leuk natuurlijk, maar om eerlijk te zijn niet het meest interessant voor jouw potentiële klant. Ze willen liever weten welk voordeel jij hen kan bieden. Wat ze aan je hebben. Waarom ze jou nodig hebben. Als ze dit begrijpen dan zijn ze goed op weg om jouw klant te worden. Voordat je begint met het schrijven van je bio, probeer dan eerst de volgende dingen te verwerken op jouw ‘Over Mij’ pagina:

  • Ben jij de juiste persoon voor hen? Denk: ‘Ben jij X, X of X? Dan ben je hier op de juiste plek.’
  • Waarom zou iemand jou moeten betalen van jouw diensten? Bijvoorbeeld: ‘Ik heb help jou met X, waardoor jij eindigt met X.’
  • Welke klanten heb jij al geholpen? Pronk met wat projecten waar je trots op bent.
  • Waarom ben jij jouw bedrijf begonnen? Wat was jouw motivatie en drijfveer? Hier mag je best een beetje persoonlijk worden. Laat je menselijkheid zien!

 

4. Jouw persoonlijk BIO

Yes, nu mag je het EINDELIJK over jezelf hebben. Je persoonlijke bio is hier de geschikte plek voor. Maar let op, er zijn grenzen. Vertel over jezelf, maar houd het altijd dichtbij je doelgroep en het soort bedrijf wat jij hebt. Gooi er dus niet 30 random feitjes over jezelf uit.

Jouw ‘Over Mij’ pagina is als een sollicitatiegesprek. Wanneer je op gesprek gaat voor een nieuwe baan vertel je ook geen algemene dingen over jezelf. Nee, je kaart die eigenschappen en feitjes aan die je de job kunnen opleveren. Je wilt laten zien dat jij DE ideale persoon bent om hun probleem op te lossen. Verkoop jezelf!

Vertel dus wat over jezelf en bijvoorbeeld over waar jouw liefde voor X is begonnen. Mensen mogen jou echt wel leren kennen, maar houd het kort en simpel en betrek het altijd op jouw bedrijf. Natuurlijk is het leuk om wat grappige, algemene feitjes over jezelf te delen. Bijvoorbeeld waar je woont, wat je hobby’s zijn, dat soort dingen. Mijn advies is alleen om hier niet je hele ‘Over Mij’ pagina mee te vullen.

 

5. Het allerbelangrijkst wat de meeste mensen vergeten

Nu het schrijven van jouw ‘Over Mij’ pagina klaar is, is het tijd om af te ronden met iets wat heel veel ondernemers vergeten. Namelijk een call to action!

Een call to action (of CTA) is iets wat een lezer aanspoort tot, je raadt het al… actie. Dit kan van alles zijn. Vraag ze zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief of jou te volgen op Instagram.

Waarom dit zo belangrijk is? Je wilt dat ze jouw bedrijf onthouden als ze nog niet klaar zijn om jou de opdracht te geven. Als je ze niet vraagt iets te doen, dan is het heel goed mogelijk dat ze jouw ‘Over Mij’ pagina lezen, het tof vinden, maar vervolgens compleet vergeten dat je bestaat. Zorg dus dat ze je onthouden!

Nog slimmer is om een call to action op verschillende plekken op de ‘Over Mij’ pagina te zetten. Niet iedereen leest de hele pagina en ook skimmers willen misschien halverwege al weten wat ze verder kunnen doen.

Succes met het schrijven van jouw meesterlijke ‘Over Mij’ pagina!

Kim
Leuke tips en blogs per mail ontvangen?

Schrijf je dan in! Je ontvangt regelmatig (niet té vaak, promise) praktische en inspirerende mails van mij over marketing, branding, webdesign, ondernemen en fijne gratis goodies. 

Jouw informatie is 100% veilig en wordt nooit met anderen gedeeld. Je kunt je op elk moment uitschrijven. No hard feelings 🙂

Sharing is caring

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on print

Meer fijne tips?

Join me!

Zo krijg jij als eerste gratis downloads en tips en word jij wekelijks geïnspireerd om de marketing van jouw bedrijf nog beter te maken.

Kwebbel Communicatie maakt gebruik van cookies om websiteverkeer te analyseren.